021-88580036
علائم گوارشی کرونا / اختلالات گوارشی طولانی مدت را جدی بگیریم

علائم گوارشی کرونا / اختلالات گوارشی طولانی مدت را جدی بگیریم

فوق تخصص گوارش و کبد درباره علائم گوارشی بیماری کرونا توضیح داد.
محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و کبد درباره کرونا و تاثیر آن بر سیستم گوارشی بدن گفت:

کرونا می تواند عوارض گوارشی را به صورت اسهال، درد شکمی ، تهوع و استفراغ ایجاد کند. برخی افراد که پیش زمینه مشکلات گوارشی داشته اند را تحریک کرده و بیشتر کند. افرادی که مشکوک به گاستریت هستند حتما باید آندوسکوپی شوند.

وی گفت: نفخ و دفع گاز علت های فراوانی دارد. هواخوردن در هنگام نوشیدن آب و شربت، خوردن غذاهای نفاخ مثل حبوبات و بیش از حد بودن باکتری های معده می تواند موجب نفخ زیاد شود. سنین بالای 50 سال باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند ولی افراد کم سن و سال‌تر با رعایت دستورات پیشگیرانه و ورزش دیگر نیازی به دارو نخواهند داشت.

وی درباره افرادی که اسید بالای معده و ریفلاکس دارند گفت:

PH معده حدود 3 تا 5 است و اسید برای آن ضرری ندارد. زمانیکه اسید بالا بیاید مری را می‌سوزاند و حتی می تواند با ورود به دهان زبان را بسوزاند و موجب تنگی نفس شود. برای کاهش اسید معده می توان از داروهایی همچون امپرازول و پنتوپرازول و لانزوپرازول استفاده کرد و یا با کاهش استفاده از مواد غذایی  همچون شکلات و قهوه، سیر و پیاز خام و ترشیجات و ادویه جات و یا مواد غذایی و داروهایی که موجب افزایش اسید معده می شود به بهبود نفخ و درد معده و کاهش اسید کمک کرد.

اسحاق حسینی تاکید کرد: فتق بین مری و معده باید ترمیم شود و اگر ترمیم نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

فوق تخصص گوارش و کبد کشورمان در راهنمایی برای کنترل سوزش سر معده گفت :

سوزش و درد نشانه اسید بالای معده و ریفلاکس است. حدود 25 درصد افراد جامعه گرفتار ریفلاکس هستند. افرادی که در مدت طولانی دارو می خورند اما همچنان روند بهبودی نداشته اند باید آندوسکوپی شوند تا آثار احتمالی سوء اسید در مری مشاهده شود. ضمن اینکه بافت معده می تواند در مری کاشته شود و هر بافت نابجا می تواند موجب سرطان گردد.

وی تاکید کرد: استرس می تواند ریفلاکس را تشدید کند. برخی داروها می توانند علامت را کم کنند اما بیماری باید پیگیری شود تا راه درمانی مناسبی برای آن انجام شود.

اسحاق حسینی خاطرنشان کرد: برخی در هنگام غذاخوردن احساس می کنند گلویشان گیر می کند و درد زیادی دارد اگر این احساس گهگاه باشد و با خوردن مواد غذایی همچون گوشت همراه باشد ممکن است حلقه ای در گلو باشد که باید با عکس و آندوسکوپی آن را دید و در صورت مشاهده با عمل جراحی حلقه  را برداشت.

وی یادآور شد: افزایش اسید با تهوع همراه است. در فصول سرد باید شکم را بپوشانیم و در معرض هوای سرد قرار نگیریم افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند حتما باید به این امر توجه کنند.
 

تگ ها: گوارش کرونا
پربازدید ترین مطالب